Vuoden vapaaehtoinen: Jukka Virta Rauman Seudun mielenterveysseurasta

Rauman Seudun Mielenterveysseuran kriisipuhelinpäivystäjänä jo vuonna 1989 aloittaneelle Jukka Virralle on myönnetty Kansalaisareenan Vuoden vapaaehtoisen palkinto. Virta on ollut perustamassa Rauman Kriisikeskus Ankkurpaikkaa vuonna 1990 ja toiminut vuosia paikallisen mielenterveysseuran hallituksessa. Tukihenkilötoimikunnan puheenjohtajana hän on ollut vuodesta 2003 sekä toimii edelleen työnohjaajana.

Jukka Virta on aikoinaan myös itse saanut apua vapaaehtoiselta.
– Sain tukea ja apua, kun minulla oli vaikeita hetkiä.  Toisen läsnäolosta ja vierellä kulkemisesta sain eniten apua. Kokemuksesta rohkaistuneena ajattelin, että voisin itse auttaa muita. Silloisen auttajani sanat, "älä ajattele niin, että sinun pitäisi korvata minulle jotain, vaan laita vuorostasi hyvä kiertämään”, olivat minulle tärkeät, muistelee Virta.Virta sanoo saaneensa vapaaehtoistyön myötä itselleen mukavan työyhteisön.

– Vapaaehtoistyö antaa hienon yhteisön, jossa tuntuu hyvältä olla mukana. Se antaa tekijälleen tunteen, että on tarpeellinen ja tärkeä osa ympäröivää yhteiskuntaa. Vapaaehtoistyö mielenterveysseurassa on auttanut minua katsomaan maailmaa ja elämän menoa monesta näkökulmasta. Ei elämässä ole vain yhtä totuutta, vaan näkökulmia on yhtä paljon kuin ihmisiäkin. Vapaaehtoistyö on antanut minulle mahdollisuuden toteuttaa asioita, joita haluan tehdä. Kriisipuhelin auttaa vaikeissa elämäntilanteissa

Onnittelemme Jukkaa valinnasta ja toivotamme edelleen menestyksekästä jatkoa vapaaehtoistyön parissa!