Itsemurhien ehkäisypäivä 10.9

Itsemurhien ehkäisypäivää vietetään syyskuun 10. päivänä. Päivää on vietetty vuodesta 2003.
Maailman terveysjärjestö WHO:n arvion mukaan maailmassa tehdään noin miljoona itsemurhaa päivässä. Suomessa tehdään edelleen muita Pohjoismaita enemmän itsemurhia, vaikka määrät ovatkin huippuvuosista laskeneet. Yhä kuitenkin yli tuhat suomalaista vuodessa näkee itsemurhan ainoaksi ratkaisuksi elämänsä vaikeuksiin ja ongelmiin. Itsemurhasta puhuminen on edelleen monille tabu. Sen taustalla ovat monesti edelleen elävät melko yleiset ja väärät käsitykset, myytit, joiden korjaaminen on tärkeää.

Itsemurhien ehkäisypäivän tavoitteena on lisätä tietämystä itsemurhista, levittää tietoa ja vähentää itsemurhiin liittyvää leimautumista. Ennen kaikkea päivän tarkoituksena on tuoda esille sanomaa siitä, että itsemurha on estettävissä.

Aloiteen päivän viettämiseksi ovat tehneet Kansainvälinen itsemurhien ehkäisyjärjestö IASP - International Association Suicide Prevention - ja Maailman terveysjärjestö WHO - World Health Organization. Suomen Mielenterveysseura on tiedottanut valtakunnallisen päivän vietosta Suomessa, sekä koordinoinut itsemurhien ehkäisypäivän tapahtuman. Päivän järjestämisessä seura on tehnyt yhteistyötä psykiatrian alan järjestöjen sekä Itsemurhan tehneiden läheisten Surunauha ry:n kanssa.

Aiheeseen liittyvä elokuva "Näin unta elämästä" esitetään TV1-kanavalla ma 8.9.klo 21:30 ja uusintana lauantaina 13.9. klo 13:30.

Kolme yleistä myyttiä itsemurhista:
1.Kysymys itsemurha-ajatuksista voi olla vaarallinen, koska se voi saada jonkun suunnittelemaan itsemurhaa.
Väärin! Avoin puhe henkilökohtaisista ja mieltä painavista asioista kuten itsemurha-ajatuksista on useimpien itsemurhavaarassa olevien ihmisten mielestä helpottavaa ja mieltä keventävää.

2.Ne, jotka ovat jo päättäneet tehdä itsemurhan, pysyvät kiinni suunnitelmassaan riippumatta siitä, mitä minä teen.
Väärin! Myös ihmiset, joilla on toistuvia, vakavia itsemurha-ajatuksia, haluavat elää. Sinä voit auttaa heitä valitsemaan elämän! Tiedetään, että yllyke tehdä itsemurha kestää yleensä rajatun ja lyhyen ajan; tehokas tapa estää itsemurha on poistaa siihen tarvittavat välineet.

3.Useimmat itsemurhat tapahtuvat kuin salama kirkkaalta taivaalta, siksi itsemurhien ehkäisy on mahdotonta.
Väärin! Tiedämme, että noin 70% itsemurhan tehneistä henkilöistä ovat viestineet varoitusmerkkejä. Toisaalta vain harvat toteuttavat itsemurhan, vaikka ovatkin viestineet siihen viittaavasta vaarasta. Tämä korostaa toimeen tarttumisen merkitystä kaikissa tilanteissa, joissa vakavat varoitusmerkit ovat näkyvissä.

Kiinnitä huomio näihin:
Varoitusmerkit:
- Syrjään vetäytyminen
- Alkoholin tai huumeiden lisääntynyt käyttö
- Mielen tuskan merkit, etenkin masennus
- Aikaisemmat itsemurhayritykset
- Vakava ahdistuneisuus ja/tai sisäinen levottomuus
- Kuolemaan ja/tai itsemurhaan viittava puhe

Huolestuttavat elämäntilanteet:
- Menetykset tai läheisen suhteen päättyminen
- Altistuminen väkivallalle tai psyykkiselle traumalle
- Äskettäin saatu vakavan fyysisen sairauden diagnoosi
- Sosiaalinen eristyminen

Jos epäilet itsetuhoisuutta, keskustele suoraan, mitä läheisesti ajattelee tilanteestaan, miten hän kokee stressin, masennuksen tai ahdistuksen.
• Kysy suoraan, onko hänellä itsemurha-ajatuksia ja suunnitelma niiden toteuttamiseksi.
• Kysy, onko hän yrittänyt aiemmin itsemurhaa.
• Arvioi onko hänen tilansa vaarallinen ja ohjaa tarvittaessa hoitoon.
• Älä jätä itsetuhoista ihmistä yksin.

Akuutissa tilanteessa soita hätänumeroon 112