Vapaaehtoistyön selvityshanke ja järjestöilta 15.1.2015

Yhdistyksemme laati vuonna 2011 selvityksen vapaaehtoistyön nykytilasta ja tulevaisuuden mahdollisuuksista Huittisten, Hämeenkyrön, Sastamalan ja Punkalaitumen alueella. Selvityksen rahoitti Joutsenten reitti ry. ja Euroopan maaseudun kehittämisen aluerahasto. Selvityksen taustalla oli Sastamalan kaupunginhallituksen asiasta tekema aloite, jossa oli ehdotettu sosiaalisen vapaaehtoistyön koordinointia aloitettavaksi kunnan palveluna. Vapaaehtoistyö nähtiin voimavarana, jonka resurssit voitaisiin saada yhä paremmin hyötykäyttöön.

Selvitykseen osallistui yhteensä 47 sosiaali- ja terveysalan järjestöä, joiden toiminnan nykymuodoista ja tulevaisuuden suunnitelmista kerättiin tietoja tutkimushaastatteluilla. Lisäksi osana selvitystä kuultiin myös seurakuntien ja julkisen sektorin näkemyksiä sosiaalisesta vapaaehtoistyöstä. Selvityksen tuloksena voidaan todeta, että sosiaali- ja terveysjärjestöissä toteutettava vapaaehtoistyö on erittäin monimuotoista. Järjestöt tuottavat toiminta-alueelleen positiivista elämänhallintavaikutusta, jota julkisin palveluin olisi mahdotonta korvata. Monilla järjestöillä on kuitenkin halua kehittyä, jotta toiminnan piiriin saataisiin yhä enemmän aktiivisia toimijoita ja toimintamuodot vastaisivat järjestön jäsenistön tarpeita ja toiveita.

Selvityksen tulosten perusteella vapaaehtoistyön koordinointi ja järjestöjen välisen yhteistyön tiivistäminen voisivat olla sellaisia kehityssuuntia, joiden kautta järjestöt pystyisivät monimuotoistamaan toimintaansa omien tavoitteidensa mukaisesti.

Vapaaehtoistyön selvityshankkeen tiivistelmä löytyy täältä.

Sastamalassa järjestetään 15.1.2015 klo 18.00 kauppalantalolla avoin ilta, jossa tarkoituksena on keskustella alueen sote-järjestöjen toiminnasta ja toiminnan kehittämisestä. Lisäkysymykset ja ilmoittautumiset tapahtumaan Sastamalan perhe- ja sosiaalipalvelujohtaja Hanna Kautolta: hanna.kautto(at)sastamala.fi