RAY:n avustusehdotus vuodelle 2015

Raha-automaattiyhdistys ehdottaa Sastamalan seudun mielenterveysseura ry:lle yhteensä 431 000 euron avustuksia vuodelle 2015.

Ehdotuksessa kohdennetaan avustukset seuraavasti: 220 000 euroa kriisikeskuksen toimintaan ja 211 000 euroa valtakunnallisen verkkokriisikeskuksen Tukinetin ylläpitoon.

Sastamalassa ja Huittisissa toimivien kriisikeskusten toimintaan korotusta tulee yhteensä 55 000 euroa. Avustusehdotus merkitsee sitä, että Tukitalona tunnettujen kriisikeskusten resurssit vahvistuvat. Jatkossa puhelin- ja verkkotyö on kriisikeskuksen vakiintunutta toimintaa siinä missä kasvokkaiset tai ryhmätapaamisetkin. Tarkoitus on myös järjestää yhdistyksemme vapaaehtoisille jatkossa tiiviimpää tukea tärkeään työhön.

Kriisikeskuksessa myös vapaaehtoiset koulutetut tukihenkilöt osallistuvat auttamistyöhön yhdessä ammattityöntekijöiden rinnalla. Vapaaehtoistyö on haastavaa, mutta myös arvostettua ja tekijöilleen hyvin palkitsevaa.

Yhdistyksemme vastaa verkkokriisikeskus Tukinetin kehittämisestä, ylläpidosta ja siellä tehtävän auttamistyön koordinoimisesta, Globaali, suomenkielisiä kaikkialla maailmassa auttava verkkopalvelu on täysin paikallisen innovaation ja kehityksen tuotos. Tukinetissä toimii tällä hetkellä kaikkiaan noin 35 eri järjestöä ja kuluneena vuonna mukaan on saatu kuusi uutta organisaatiota. Sivustolla on päivittäin noin 2 000 vierailua. Vierailujen määrä on kasvanut vuosittain, tänäkin vuonna edelleen noin kolmekymmentä prosenttia.

Kriisiauttaminen on Raha-automaattiyhdistyksen avustustoiminnan keskeisiä painopisteitä ensi vuoden aikana. Julkiset palvelut ovat kriiseissä ensisijainen avun tarjoaja, mutta järjestöjen tehtävä on toisaalta ennaltaehkäistä kriisejä ja jatkaa apua siitä, mihin julkinen puoli jää, RAY:n avustusehdotuksen valmistelupäällikkö Hilppa Tervonen sanoo.