Itsemurhien ehkäisypäivä 10.9 - Suomeen on saatava itsemurhien ehkäisyohjelma

Itsemurhia voidaan vähentää toimivasti ja tehokkaasti. Keinot on otettava käyttöön kansallisessa itsemurhien ehkäisyohjelmassa, muistuttaa Suomen Mielenterveysseura itsemurhien ehkäisypäivän 10. syyskuuta johdosta. Suomessa toteutettiin edistyksellinen kansallinen itsemurhien ehkäisyprojekti 1990-luvun taitteessa, mutta projektin suosituksia ei ole ylläpidetty eikä seurattu keskitetysti vuoden 1995 jälkeen.

Keskimäärin 17 ihmistä kuolee Suomessa viikoittain oman käden kautta. Jokainen näistä kuolemista on liikaa. Vuonna 2013 itsemurhan teki 887 henkilöä, 14 enemmän kuin edellisenä vuonna. Itsemurhayrityksiä on arviolta 10–20-kertainen määrä itsemurhiin nähden. Eniten itsemurhia tehtiin vuonna 1990, 1 512, jonka jälkeen määrä on ollut pääosin laskusuunnassa.

Suomen itsemurhakuolleisuus on edelleen Pohjoismaiden korkein, ja huomattavasti korkeampi kuin länsimaissa keskimäärin. Päinvastoin kuin muissa Pohjoismaissa, itsemurhien ehkäisy ei ole meillä kansanterveystavoite, ja kansallinen itsemurhien ehkäisyohjelma puuttuu.

Maailman terveysjärjestö WHO suosittaa jäsenmailleen kansallista itsemurhaohjelmaa. WHO:n viime marraskuussa julkistaman, ja Mielenterveysseuran suomeksi kääntämän raportin mukaan kansallisten ohjelmien avulla on voitu selkeästi ehkäistä itsemurhia. Keinoja ovat muun muassa itsemurhaa yrittäneiden tukeminen ja auttaminen, masennuksen sekä alkoholiongelmien hyvä hoito, tuki ja apu fyysisissä sairauksissa ja elämän kriiseissä, sekä nuorten miesten syrjäytymisriskien huomiointi. Hyviä keinoja itsemurhien vähentämiseen on siis olemassa. Uuden ohjelman käynnistämiseksi Suomessa tarvitaan poliittista tahtoa, ja itsemurhien ehkäisytyö osaksi hallitusohjelmaan kirjattua psyykkisen hyvinvoinnin ohjelmaa.

Kansainvälisenä itsemurhien ehkäisypäivänä 10.9. jo yli 200 ihmistä on ilmoittautunut pyöräilytapahtumiin itsemurhia vastaan Oulussa, Rovaniemellä, Savonlinnassa, Tampereella ja Helsingissä. Lisäksi Helsingissä keskustellaan seminaarissa itsemurhien ehkäisemisestä työpaikoilla. Järjestäjät; Suomen Mielenterveysseura, kriisikeskusverkosto, mielenterveysjärjestöt sekä itsemurhan tehneiden läheisten järjestö Surunauha ry haluavat muistuttaa, että itsemurhien ehkäiseminen on mahdollista, sekä lieventää itsemurhiin liittyvää häpeäleimaa avoimella keskustelulla. Päivää on vietetty vuodesta 2003.